Początek pierwszego sezonu w XXI wieku był dla teamu Subaru wyjątkowo nieudany. Wprowadzono, co prawda, nowy model Imprezy, a do Richarda Burnsa dołączyli Petter Solberg, Markko Märtin i Toshihiro Arai, jednak na losie nie zrobiło to wrażenia i Rajd Monte Carlo zakończył się totalną klęską. Do mety nie dojechał żaden z zawodników SWRT, a pierwsze miejsce zdobył Tommi Mäkinen. Rajdu Szwecji również nie można było zaliczyć do szczęśliwych. Burns miał kłopoty już pierwszego dnia zakopując się w zaspie śnieżnej i nawet wściekła pogoń do końca rajdu nie pozwoliła mu zająć dobrej pozycji. Märtin przebił oponę uszkadzając również układ hamulcowy i tracąc mnóstwo czasu. Tylko młody Norweg, Petter Solberg, dojechał do mety na… szóstym miejscu. Kolejne dwie eliminacje nie były lepsze - w Portugalii Burns zajął czwarte, a w Katalonii siódme miejsce.
    Dopiero gdy zbliżał się środek sezonu, Brytyjczyk zaczął się rozkręcać. W Argentynie stoczył zaciętą walkę z Colinem McRae, którą jednak przegrał o 21 sekund. Stosunkowo dobre wyniki osiągnęli również Solberg i Arai - pierwszy uplasował się na piątym, drugi na ósmym miejscu. Na Cyprze Burnsowi udało się znowu dojechać do mety zaraz za McRae i tym samym potwierdzić swój powrót do gry. Zaś Solberg, któremu samochód stanął w płomieniach, w następnym, odbywającym się w Grecji, rajdzie po raz pierwszy w swojej karierze zdobył drugie miejsce. Jeszcze Rajd Kenii okazał się nieszczęśliwy, bowiem oba Subaru odpadły, jednak, jak miało się później okazać, był to ostatni tak kiepski wynik w tamtym sezonie.
    W Finlandii wystartowała rekordowa ilość kierowców fabrycznych, bo aż dziewiętnastu, w tym wszyscy najlepsi kierowcy, zarówno weterani, jak i wschodzące gwiazdy. Już pierwszy etap rozpoczął się dramatycznie, gdy Tommi Mäkinen na pierwszym oesie za mocno ściął zakręt i zahaczył o drzewo urywając koło. Prowadzenie objął wówczas, jadący Peueotem, Harri Rovanpera. Zaraz za nim podążał Marcus Grönholm, również za kierownicą 206-ki, a na trzecim miejscu znalazł się niespodziewanie Jani Paasonen startujący prywatnym Fordem Focusem. Jednak Burns i Märtin deptali mu po piętach. Po południu Grönholm, który zdążył w międzyczasie objąć prowadzenie, oddał je na ósmym oesie Burnsowi. Było to zagranie taktyczne, ponieważ w takiej sytuacji Brytyjczyk, startujący następnego dnia jako pierwszy, pojechałby po gorszej, spowalniającej go nawierzchni.
    Manewr taktyczny sprawdził się wybornie, gdyż już na pierwszym odcinku kolejnego etapu Grönholm z powrotem stał się liderem. Za nim i Burnsem zaciętą walkę toczyli Märtin z Rovanperą, któremu na dodatek szwankowało zawieszenie. Kiedy popołudniu usunięto problemy, Fin gwałtownie przyspieszył i wygrał dwa odcinki, wyprzedzając tym samym kierowców SWRT. Trzeciego dnia Burns postanowił wziąć odwet i zmniejszył przewagę Rovanpery z 24 do 6.2 sekundy. Grönholm wygrał, a Rovanpera znów miał kłopoty z zawieszeniem i na ostatnich dwóch odcinkach spadł na czwarte miejsce za Burnsem i McRae, plasując się przed Märtinem, Sainzem i Solbergiem.
    W następnym rajdzie w Argentynie, Burns wywalczył pierwsze miejsce, i w kolejnych eliminacjach sukcesywnie zdobywał punkty, co nie udawało się McRae i Mäkinenowi - jego największym konkurentom do tytułu mistrza świata. I tak oto, na starcie do ostatniego rajdu w Wielkiej Brytanii, McRae miał 42, BigMak 41, a Burns 40 punktów. Nawet Sainz z ilością 33 punktów miał jeszcze szanse na tytuł. Zapowiadała się najciekawsza eliminacja ostatnich lat.
    Jednak wszystkie dramatyczne sceny rozegrały się zaraz na początku. Mäkinen na pierwszym oesie stracił koło i tym samym wszelkie szanse na wygraną. Tak zakończył swoją siedmioletnią karierę w teamie Mitsubishi, bo w następnym roku jeździć miał dla Subaru. Również Solberg wycofał się z rajdu na drugim odcinku. Prowadził McRae, przed Grönholmem i Auriolem. Kolejny z „pretendentów do tronu", Carlos Sainz, na trzecim oesie stracił ponad minutę z powodu problemów z hamulcami. A prowadzący McRae na czwartym oesie uderzył w głaz i dachował kilka razy doszczętnie rozbijając swojego Forda. W ten sposób wrota do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej stanęły otworem dla Burnsa, pod warunkiem, że dojechałby do mety co najmniej na czwartym miejscu. Ostrożna jazda nie przeszkodziła Burnsowi n a zajęcie drugiego miejsca na podium, a to oznaczało tytuł Mistrza Świata dla Anglika.


|
|
MC |
S |
P |
E |
RA |
CY |
GR |
EAK |
FIN |
NZ |
I |
F |
AUS |
GB |
Suma |
1 |
Richard Burns |
|
0 |
3 |
0 |
6 |
6 |
|
|
6 |
10 |
|
3 |
6 |
4 |
44 |
2 |
Colin McRae |
|
0 |
|
|
10 |
10 |
10 |
|
4 |
6 |
0 |
0 |
2 |
|
42 |
3 |
Tommi Makinen |
10 |
|
10 |
4 |
3 |
|
3 |
10 |
|
0 |
|
|
1 |
|
41 |
4 |
Marcus Gronholm |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
10 |
2 |
0 |
|
10 |
10 |
36 |
4 |
Harri Rovanpera |
|
10 |
|
|
|
|
4 |
6 |
3 |
4 |
|
0 |
3 |
6 |
36 |
6 |
Carlos Sainz |
6 |
4 |
6 |
2 |
4 |
4 |
|
|
1 |
3 |
3 |
|
0 |
|
33 |
7 |
Didier Auriol |
|
|
0 |
10 |
|
|
|
|
|
1 |
4 |
4 |
4 |
0 |
23 |
8 |
Gilles Panizzi |
|
|
0 |
6 |
|
|
|
|
0 |
|
10 |
6 |
0 |
|
22 |
9 |
Francois Delecour |
4 |
2 |
2 |
1 |
0 |
|
2 |
3 |
|
0 |
1 |
0 |
|
|
15 |
10 |
Petter Solberg |
|
1 |
|
|
2 |
|
6 |
|
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
|
11 |
11 |
Jesus Peras |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
10 |
12 |
Freddy Loix |
1 |
0 |
|
3 |
1 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
9 |
12 |
Armin Schwarz |
3 |
|
|
|
|
0 |
0 |
4 |
0 |
|
|
|
|
2 |
9 |
14 |
Thomas Radstrom |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
14 |
Sebastian Loeb |
|
|
|
0 |
|
|
0 |
|
0 |
|
6 |
0 |
|
0 |
6 |
16 |
Toni Gardemeister |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
5 |
17 |
Alister McRae |
0 |
|
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
3 |
4 |
18 |
Toshihiro Arai |
|
|
|
|
0 |
3 |
|
|
|
0 |
|
|
|
0 |
3 |
18 |
Markko Martin |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
1 |
|
|
3 |
20 |
Renato Travaglia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
21 |
Kenneth Eriksson |
|
0 |
0 |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
|
|
0 |
1 |
1 |
21 |
Philippe Bugalski |
|
|
|
0 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
21 |
Gabriel Pozzo |
0 |
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
|
1 |
21 |
Pasi Hagstrom |
|
|
0 |
|
|
1 |
|
|
0 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
MC |
S |
P |
E |
RA |
CY |
GR |
EAK |
FIN |
NZ |
I |
F |
AUS |
GB |
Suma |
1 |
Peugeot |
|
|
4 |
16 |
|
|
|
6 |
13 |
5 |
16 |
16 |
14 |
16 |
106 |
2 |
Ford |
6 |
8 |
6 |
2 |
14 |
14 |
10 |
|
6 |
10 |
7 |
|
3 |
|
86 |
3 |
Mitsubishi |
13 |
10 |
10 |
7 |
4 |
3 |
6 |
13 |
|
|
1 |
|
2 |
|
69 |
4 |
SUBARU |
|
4 |
3 |
1 |
8 |
6 |
6 |
|
7 |
11 |
2 |
7 |
7 |
4 |
66 |
5 |
Skoda |
5 |
1 |
|
|
|
1 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
2 |
17 |
6 |
Hyundai |
2 |
3 |
3 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
4 |
17 |
|