Powrót... 7. Zemsta


    Sezon 1999 w Rajdowych Mistrzostwach Świata był jednym z najlepszych dla SWRT. Co prawda nie zrealizowano wszystkich planów, ale udało się w niezwykle efektowny sposób pokazać, jak szybkie mogą być Subaru.

    Tym razem zespół Subaru tworzyli: dobrze zapowiadający się wówczas Richard Burns, weteran Juha Kannkunen i specjalista od asfaltowych nawierzchni - Bruno Thiry. Podczas tradycyjnie otwierającego cykl eliminacji Rajdu Monte Carlo, walkę o zwycięstwo toczyli Tommi Mäkinen (Mitsubishi) i Gilles Panizzi, jadący prywatną Subaru Imprezą. Jako trzeci podążał za nimi Kannkunen. Po wielu różnorakich kłopotach Gilles odpadł, oddając zwycięstwo Tommiemu. W ten sposób Juha ukończył Monte Carlo na drugim miejscu. Po zakończeniu rajdu, Kannkunen gorąco komplementował swoją Imprezę, mówiąc: "Subaru Impreza to Rolls-Royce woeród samochodów rajdowych. Brakuje jej tylko systemu stereo do słuchania muzyki na oesach".

    Kolejne rajdy na pewno nie należały do szczęoeliwych dla Subaru. Po szóstej eliminacji sezonu - Rajdzie Korsyki - team zajmował czwartą pozycję, tracąc do prowadzących Toyot aż 41 punktów. Wtedy nastąpił przełom.

    Rajd Argentyny, który niewątpliwie należy do imprez przyciągających największ ą liczbę kibiców (sam super-oes oglądany był na żywo przez 70 tys. ludzi!), okazał się dla "naszych" kierowców pierwszą naprawdę udaną eliminacją sezonu. Efekty prac prowadzonych nad Imprezami przez pierwsz ą połowę roku przerosły wszelkie oczekiwania. Już od drugiego oesu pierwszego etapu "Subaryny" zaczęły uciekać konkurencji. Burns i Kannkunen na zmianę przewodzili stawce i pod koniec pierwszego dnia rajdu byli od siebie oddaleni o zaledwie 1,1 sekundy. Dorównywał im jedynie Didier Auriol w Toyocie - po pierwszym etapie miał 3,5-sekundową stratę do prowadz ącego Kannkunena - a daleko za nimi pozostawał Carlos Sainz, z 45 sekundami straty.

    Walka o pierwsze miejsce toczyła się przez cały następny dzień. Auriol, co prawda, zdołał objąć prowadzenie na pierwszych oesach, ale cały czas deptali mu po piętach kierowcy Subaru. Byli tak zawzięci, że nawet kiedy Burns musiał wymienić skrzynię po oesie 12-tym i dostał 10 sekund kary, zdołał jeszcze na kolejnym odcinku odebrać prowadzenie Francuzowi. Pomimo usilnych starań, po dwóch pierwszych etapach Auriol był już "eskortowany" przez kierowców Subaru: do Burnsa tracił 14,8 sekundy, a Kannkunena wyprzedzał zaledwie o 2 sekundy.

    Trzeciego dnia Auriol mógł już tylko patrzeć na Subaru znikające za horyzontem. Przed ostatnim oesem prowadzi ł Juha - 2,4 sekundy przed Burnsem - i wszyscy obawiali się "team-orders", czyli nakazu szefa teamu żeby "przepuoecić" Brytyjczyka ze względu na większe szanse na tytuł mistrza. Tak się jednak nie stało - Fin wygrał swój pierwszy od pięciu lat rajd.

    Kolejne eliminacje RSMOE 1999 wyglądały podobnie (z paroma wyjątkami). Inni kierowcy mogli tylko z zazdrości ą spoglądać na "latające Subaraki". Jeszcze dwukrotnie pierwsze dwa miejsca na podium zajęli kierowcy SWRT. W rezultacie pięć z ooemiu rajdów padło ich łupem. Niestety, zły początek sezonu spowodował, że mistrzostwo w klasyfikacji producentów przypadło Toyocie, a tytuł mistrza wośród kierowców zdobył Tommi Mäkinen.





Rezultaty:


Klas. kierowców MC S EAK P E F RA GR NZ FIN CN I AUS GB Suma
1 Tommi Mäkinen 10 10 0 2 4 1+2 3 4 10 0+2 0 10 4 0 62
2 Richard Burns 0 2 0 3 2 0 6 10 0 6 6 0 10 10 55
3 Didier Auriol 4 3 6 4 6 2+3 4 0 3 0+3 10 4 0 0 52
4 Juha Kankkunen 6 1 0 0 1   10 0 6 10 3 1 0 6 44
5 Carlos Sainz 0 6 4 6 0 4+1 2 6 1 4 4 0 6 0 44
6 Colin McRae 0 0 10 10 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 24
7 Philippe Bugalski 0       10 10           0     20
8 Freddy Loix 0 0 0   3 0 0 3 0 0 0 3 3 2 14
9 Harri Rovanpera 0 0 1 0 0 0 0 0 0 2 2 0 1 4 10
10 Gilles Panizzi 0         0       0   6   0 6
11 Jesus Puras 0       0 6       0 0 0     6
12 Toni Gardemeister 0 0   0         4 1+1   0 0 0 6
13 Thomas Radstrom   4         1 0 0 0 0   0 1 6
14 Bruno Thiry 2 0 0 1 0 0               3 6
15 Marcus Grönholm       0       0   3   0 2 0 5
16 Francois Delecour 3         0   0   0   0 0 0 3
17 Ian Duncan     3                       3
18 Markko Martin               2   0   0   0 2
19 Petter Solberg   0 2 0           0   0   0 2
20 Andrea Aghini                       2     2
20 Possum Bourne                 2       0   2
20 Volkan Isik       0 0   0     0 1 0     1
20 Pierro Liatti 1   0 0 0 0 0 0     0 0 0 0 1
20 Leonidas Kirkos               1             1



Klas. producentów MC S EAK P E F RA GR NZ FIN CN I AUS GB Suma
1 Toyota 4 9 10 10 10 14+4 6 6 5 4+3 14 4 6 0 109
2 SUBARU 7 3 0 3 5 2 16 10 6 16 9 2 10 16 105
3 Mitsubishi 10 10 0 3 10 4+2 3 7 11 0+2 0 13 7 2 84
4 Ford 0 4 13 11 0 6 1 0 0 0 0 1 0 1 37
5 Seat 5 0 2 0 1 0 0 0 4 3+1 2 0 1 4 23
6 Peugeot           0   0   3   6 2 0 11
7 Skoda 0     0 0     3   0   0   3 6

Powrót.....:: SUBARU ::..