W roku 1997 system rotacyjny mający wybierac 8 lub 9 rajdów spośród możliwych 14 rajdów zastąpiony został takim, który wprowadził obowiązek udziału we wszystkich eliminacjach. Z powodu niezwykle napiętego kalendarza rezygnowano z wielu treningów, a przygotowania skrócono do koniecznego minimum. Co prawda grupa A dalej istniała, jednak wielu producentów (z wyjątkiem Mitsubishi) przerzuciło się na samochody WRC (World Rally Car). Założenia były bardziej korzystne: wystarczyło wyprodukować 20 samochodów homologacyjnych (tzw. "homologation specials"), ponadto istniała możliwość dodania turbosprężarki i napędu na obie osie, nawet jeśli samochody seryjne takowych nie posiadały. Na karoserii pojawiły sie liczne otwory wentylacyjne i elementy polepszające właściwości aerodynamiczne. Ze względów bezpieczeństwa moc nie została podniesiona, liczono jednak na lepsze osiągi w wyniku dopuszczalnych zmian w zawieszeniu oraz zmian systemu napędowego poprawiających właściwości trakcyjne.
    Skrócone Odcinki Specjalne o długości nie przekraczającej w sumie 400km doprowadziły do mniejszych niż dotychczas różnic czasowych pomiędzy zawodnikami, a co za tym idzie - walka toczyła się już o pojedyncze sekundy (z perspektywy czasu wiemy, ze OS-y miały stać się jeszcze krótsze). W pięciu rajdach przewaga lidera nie przekraczała dziesięciu sekund i w takim wypadku nie dziwiła już zacięta walka Mäkinena i McRae. Mimo charakteru sprintowego rajdów, kierowcy w dalszym ciągu musieli być wytrwali. Coraz bardziej upodabniali się do gwiazd piłki nożnej lub Formuły1 - musieli walczyć o sympatię widzów siedzących przed ekranami TV. Rajdy samochodowe zaczęły przyciągać coraz więcej fanów, co niestety nie zawsze jest tylko zaletą. Wystarczy pomyśleć o kibicach uciekających z drogi dwadzieścia metrów przed pędzącym wozem w Portugalii lub o sporcie wymyślonym przez widzów w Monte Carlo, jakim było rzucanie śniegiem na drogę.
    Kierowcy SWRT mieli ciężki orzech do zgryzienia. Ciągle zmieniające się warunki pogodowe, problemy techniczne - to tylko niektóre z kłopotów z jakimi musieli się borykać. Mimo to jednak Pierro Liatti, będący do tej pory raczej w cieniu Colina McRae, wygrał po długiej i żmudnej walce rajd Monte Carlo (w tym roku organizatorzy zrezygnowali ze słynnego odcinka nocnego na rzecz Super Special na ulicach Monako). W sezonie 1997 popularne stało się przezwisko Colina - "McCrash". Jego męczyły mniej kłopoty z techniką, więcej z nerwami. Gdyby nie one, prawdopodobnie nie zabrakłoby mu jednego punktu na końcu sezonu. Tu jednak 3 wygrane w obliczu tak wielu, bo czternastu rund, okazały się być niewystarczająco. Różnica w punktach dzieląca Mäkinena od McRae była najmniejsza od roku 1979. Dzięki ogólnie satysfakcjonującym wynikom całego zespołu, w klasyfikacji producentów Subaru zdobyło mistrzostwo rozgramiając przeciwników (przewaga nad Fordem - 23 pkt).



Rezultaty:
|
klasyfik. kierowców |
MC |
S |
EAK |
P |
E |
F |
RA |
GR |
NZ |
SF |
RI |
I |
AUS |
GB |
suma |
1 |
Tommi Makinen |
4 |
4 |
0 |
10 |
10 |
0 |
10 |
4 |
0 |
10 |
0 |
4 |
6 |
1 |
63 |
2 |
Colin McRae |
0 |
3 |
10 |
0 |
3 |
10 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
10 |
10 |
62 |
3 |
Carlos Sainz |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
0 |
10 |
6 |
0 |
10 |
3 |
0 |
4 |
51 |
4 |
Juha Kankkunen |
|
|
|
|
|
|
0 |
6 |
4 |
6 |
6 |
1 |
0 |
6 |
29 |
5 |
Kenneth Eriksson |
|
10 |
0 |
0 |
|
|
4 |
0 |
10 |
0 |
4 |
|
0 |
0 |
28 |
6 |
Pierro Liatti |
10 |
|
|
|
6 |
2 |
|
|
|
|
|
6 |
|
0 |
24 |
7 |
Richard Burns |
|
|
6 |
0 |
|
|
0 |
3 |
3 |
|
3 |
|
3 |
3 |
21 |
8 |
Armin Schwarz |
3 |
1 |
3 |
4 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
9 |
Freddy Loix |
0 |
|
|
6 |
|
|
|
0 |
|
0 |
|
2 |
0 |
|
8 |
10 |
Gilles Panizzi |
|
|
|
|
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
11 |
Didier Auriol |
0 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
0 |
0 |
0 |
4 |
0 |
6 |
12 |
Marcus Gronholm |
|
0 |
|
0 |
|
|
3 |
|
|
0 |
|
|
|
2 |
5 |
13 |
Possum Bourne |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
|
4 |
13 |
Ian Duncan |
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
13 |
Thomas Radstrom |
|
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
4 |
13 |
Jarmo Kytolehto |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
17 |
Gregoire de Mevious |
|
|
|
3 |
|
|
|
0 |
|
|
|
0 |
|
0 |
3 |
17 |
Francois Delecour |
|
|
|
|
0 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
17 |
Uwe Nittel |
2 |
|
|
|
0 |
0 |
|
1 |
|
0 |
|
0 |
|
|
3 |
17 |
Sebastian Lindholm |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
3 |
|
klasyfikacja prucentów |
MC |
S |
EAK |
P |
E |
F |
RA |
GR |
NZ |
SF |
RI |
I |
AUS |
GB |
suma |
1 |
Subaru |
10 |
13 |
10 |
0 |
9 |
12 |
10 |
0 |
10 |
0 |
4 |
16 |
10 |
10 |
114 |
2 |
Ford |
9 |
7 |
3 |
4 |
0 |
6 |
0 |
16 |
10 |
6 |
16 |
4 |
0 |
10 |
91 |
3 |
Mitsubishi |
6 |
4 |
6 |
10 |
10 |
0 |
10 |
7 |
3 |
10 |
3 |
4 |
9 |
4 |
86 |
|