Powrót... 1. Zanim nastąpiła era Imprezy…


…o zwycięstwo w rajdach walczyły inne Subaru. Mniej więcej w 80 roku coraz częściej rajdy wygrywały w swojej klasie takie modele jak Leone, Swingback czy Touring Wagon. W 83 roku zadebiutował w Mistrzostwach Świata Possum Bourne jadący Subaru RX Coupe i zajął w rajdzie Nowej Zelandii bardzo dobre, czternaste miejsce. Cztery lata później Per Eklund zdobył (również RX Coupe) w rajdzie Monte Carlo 13, a w Safari wspaniałe 5 miejsce.

    Podczas gdy Subaru zaliczało coraz więcej zwycięstw, oczywistym stawało się, że baza sportu motorowego musi być bliżej Europy, gdzie innowacje, testy i zawody miały miejsce zdecydowanie częściej. Przełom nadszedł w 89 roku, kiedy Subaru wystawiło nowy model, Legacy, i rozpoczęło współpracę z Prodrive'm tworząc tym samym Subaru World Rally Team (SWRT). Wkrótce miały nastąpić kolejne zwycięstwa i dzięki ciągłym ulepszeniom oraz stosowaniu nowych technologii, Subaru uzyskało reputację samochodu mocnego i niezawodnego. Zdecydowanie dominując Colin McRae w latach 91 i 92 zdobył tytuł Mistrza Wielkiej Brytanii. Również w roku 1993 Richard Burns wygrał Mistrzostwa Krajowe i zdobył w ten sposób trzeci już z kolei tytuł Mistrza dla Subaru. Dzięki sukcesom w Mistrzostwach Świata, przystępnej cenie oraz możliwości przystosowania do rajdów, seryjne Subaru Legacy stawało się obiektem pożądania każdego młodego kibica rajdowego.

    Najbardziej znaczący moment w historii Subaru nastąpił w rajdzie Nowej Zelandii w roku 93. Po żmudnej, czterodniowej walce, Colin McRae pokonał najlepszych na świecie uzyskując tym samym pierwszą wygraną w MŚ zarówno dla siebie, jak i dla Subaru. Skład McRae/Prodrive/Subaru był teraz poważnym konkurentem w większych "bitwach". W rajdzie Finlandii 93 po raz pierwszy SWRT wystawiło samochód mniejszy, lżejszy, mocniejszy i zbudowany po części właśnie "pod rajdy" - Subaru Imprezę.


Wyniki Subaru do roku 93:

Sezon 1990

Rajd Monte Carlo (MC)
Rajd Safari (EAK)


Rajd Akropolu (GR)

Rajd Argentyny (RA)
Rajd Australii (AUS)
Rajd Cote d'Ivoire (Cl)
Rajd Portugalii (P)
Rajd Korsyki (F)
Rajd Nowej Zelandii (NZ)
Rajd 1000 jezior (SF)
Rajd Sanremo (I)

Rajd RAC (GB)

brak udziału
Patrick Njiru - 8 miejsce
Markku Alen - odpadł
Ian Ducan - odpadł
Ian Duncan - 8 miejsce
Markku Alen - odpadł
brak udziału
Possum Bourne - 4 miejsce
brak udziału
brak udziału
brak udziału
Possum Bourne - 5 miejsce
Markku Alen - 4 miejsce
Markku Alen - odpadł
Francois Chatriot - odpadł
Markku Alen - odpadł
Derek Warwick - odpadł


Sezon 1991

Rajd Monte Carlo (MC)
Rajd Portugalii (P)

Rajd Korsyki (F)
Rajd Nowej Zelandii (NZ)

Rajd 1000 jezior (SF)
Rajd Sanremo (I)
Rajd Katalonii (E)
Rajd Szwecji (S)
Rajd Safari (EAK)
Rajd Akropolu (GR)
Rajd Argentyny (RA)
Rajd Australii (AUS)

Rajd Cote d'Ivoire (Cl)
Rajd RAC (GB)

brak udziału
Markku Alen - 5 miejsce
Francois Chatriot - 6 miejsce
Francois Chatriot - 9 miejsce
Markku Alen - 4 miejsce
Possum Bourne - odpadł
Markku Alen - odpadł
brak udziału
brak udziału
Markku Alen - 3 miejsce
Ian Duncan - 6 miejsce
Markku Alen - odpadł
brak udziału
Markku Alen - 4 miejsce
Possum Bourne - odpadl
brak udziału
Ari Vatanen - 5 miejsce
Markku Alen - odpadł
Colin McRae - odpadł


Sezon 1992

Rajd Monte Carlo (MC)
Rajd Portugalii (P)
Rajd Korsyki (F)
Rajd Nowej Zelandii (NZ)


Rajd 1000 jezior (SF)

Rajd Sanremo (I)
Rajd Katalonii (E)
Rajd Szwecji (S)


Rajd Safari (EAK)

Rajd Akropolu (GR)

Rajd Argentyny (RA)
Rajd Australii (AUS)

Rajd Cote d'Ivoire (Cl)
Rajd RAC (GB)

brak udziału
brak udziału
brak udziału
Ari Vatanen - odpadł
Colin McRae - odpadł
Possum Bourne - odpadł
Ari Vatanen - 4 miejsce
Colin McRae - 8 miejsce
brak udziału
brak udziału
Colin McRae - 2 miejsce
Per Eklund - 6 miejsce
Ari Vatanen - odpadł
Patrick Njiru - 8 miejsce
Per Eklund - 9 miejsce
Colin McRae - 4 miejsce
Ari Vatanen - odpadl
brak udziału
Possum Bourne - 6 miejsce
Ari Vatanen - odpadł
brak udziału
Ari Vatanen - 2 miejsce
Colin McRae - 6 miejsce


Subaru Legacy RS '90

    Produkowana w ramach kooperacji Subaru z angielskim Prodrive'm machina ta, to A-grupowe Legacy Turbo. W swoim pierwszym wyścigu, Rajdzie Safari, pilotowane przez Markku Alen'a, uzyskało najlepszy czas na odcinku otwierającym rajd. Jednak zespół wiedział, że zanim uda się zdobyć pierwsze miejsce, trzeba będzie nauczyć się wielu rzeczy w dziedzinie tego specyficznego sportu. Pomimo widocznego już, olbrzymiego potencjału tkwiącego w samochodzie, kierowcy skarżyli się na brak mocy i zbyt delikatną skrzynię czy układ hamulcowy.

Dane techniczne:
Dł./szer./wys.: 4,510mm/1,705mm/1,420mm
Masa wł.: 1,100kg
Rozstwa osi: 2,580mm
Moc: 290KM


Subaru Legacy RS '92

    Przejmując zalety Legacy RS z roku 1990, samochód ten zlikwidował problem braku mocy wprowadzając nowy układ sterowania silnikiem w ostatnim rajdzie sezonu '91. W dodatku zmiana konstrukcji poprzeczki tylnego zawieszenia oraz przedni dyferencjał sterowany z kabiny poprawiły, i tak już wysoko oceniane, prowadzenie auta. Z tymi zmianami Legacy było teraz pełnowartościową rajdówką i już w nowym sezonie (1993) osiągnęło pierwszy sukces w Rajdzie Nowej Zelandii z Colinem McRae. Był to jednak ostatni sezon dla tego samochodu, gdyż zastąpiony został Imprezą. Pierwsze zwycięstwo Legacy było również jego ostatnim.

Dane techniczne:
Dł./szer./wys.: 4,510mm/1,705mm/1,420mm
Masa wł.: 1,150kg
Rozstaw osi: 2,580mm
Moc: 300KM


Powrót.....:: SUBARU ::..